In de buitenlandse media ziet men de strijd tussen Max Verstappen en Lando Norris verharden. Tijdens de Grand Prix van Brazilië kreeg de Nederlander twee tijdstraffen, waardoor hij slechts als zesde eindigde en kostbare punten verloor in de strijd om de wereldtitel. Buiten de baan vielen er harde woorden.
Op de baan ging het er aan de beginfase hard aan toe, maar na afloop gingen beide teams verder met hun strijd. De teambazen waren het allebei niet eens met de uitgedeelde straffen. "Waarschijnlijk waren de straffen zelfs niet genoeg. Het wordt een beetje belachelijk. Maar ik juich de ingreep van de FIA-stewards toe, genoeg is genoeg. Laten we in de toekomst goede, schone races hebben", aldus Zak Brown in gesprek met The Guardian. Volgens de Britse krant reageerde CEO van McLaren 'bot en ondubbelzinnig' op vragen van het dagblad.
Red Bull Racing en McLaren halen naar elkaar uit
De BBC sprak met Christian Horner. Volgens de teambaas van Red Bull Racing remde Norris veel te laat bij het incident met Verstappen, en zou de Brit nooit meer de bocht kunnen halen. Horner beschuldigde de coureur van McLaren zelfs ervan dat hij dit expres deed. Daardoor kon de nummer twee in de strijd om de wereldtitel zeggen dat hij als eerste de bocht inging. "Vroeger was het een beloning voor de dapperste coureurs om buitenom iemand in te halen. We lopen het gevaar de inhaalwetten op z’n kop te zetten. Zodat coureurs gewoon proberen hun neus naar voren te krijgen bij de apex en vervolgens beweren dat ze ruimte moeten krijgen", foeterde Horner.
Lees ook: FIA komt met verklaring over driedubbele straf Max Verstappen in Mexico
De BBC zag de teambaas van Verstappen met twee maten wegen in zijn reactie. "Horner beschuldigde Norris precies daarvan wat Verstappen in Austin een week eerder had gedaan. Maar nu is het volgens hem verkeerd, terwijl het prima was toen Verstappen het deed." Helmut Marko, adviseur van Red Bull Racing kon wel leven met de straf voor de Nederlander. Hij was het echter niet eens de interpretatie van de regels door de stewards. "Ze kunnen straffen uitdelen van vijf seconden of tien seconden. Twee keer tien seconden vind ik ontzettend zwaar", zo reageerde hij bij Sky Deutschland.
Lees ook: WK-stand Formule 1: Verstappen ziet voorsprong op Norris slinken
Tegenover The Guardian gaf Norris na afloop aan dat hij verwachtte dat Verstappen met 'mogelijk illegale acties' ten strijde zou trekken. "Het was géén schoon gevecht en hij kreeg wat hij verdiende. Vandaag had ik het gevoel dat ik botsingen moest vermijden en dat is niet wat je wilt doen in een race. Max bevindt zich in een zeer gunstige positie in het kampioenschap. Hij heeft een lange weg te gaan en heeft niets te verliezen. Hij weet hoe hij moet rijden en ik weet zeker dat hij weet dat hij vandaag waarschijnlijk over de schreef ging."
Verstappen hield zichzelf rustig tegenover de BBC. Volgens het Britse medium had de Nederlander geen zin in een 'publiek debat'. "Twintig seconden is veel. Maar ik ga er niet over janken en ik ga ook mijn mening niet delen. Het gaat uiteindelijk niet om het eens of oneens zijn over de straf. Het grootste probleem van vandaag is onze racesnelheid, die niet goed is. Dat moeten we analyseren. Want zelfs zonder die penalty’s hadden we geen enkele kans om vooraan te vechten."
Lees ook: Het afwijkende tijdschema voor de Grand Prix van São Paulo in Brazilië
Volgens voormalig Formule 1-coureur Timo Glock kreeg Verstappen een zware straf. "Je moet er rekening mee houden dat Norris een positie verloor in de strijd. In de tweede situatie was er contact in de snelle bocht. Het was een beetje te hard van de kant van Max, maar voor soortgelijke overtredingen in Austin gaven de stewards een straf van slechts vijf seconden. Maar dit was ook een stap pittiger van Max", zo zei hij bij Sky Deutschland. Oud-collega Ralf Schumacher was voor de camera van Sky Sports een stuk uitgesprokener. "Dat was puur zijn intentie. Max is gewoon een straathond als het om racen gaat. Hij neemt hier alle risico’s en dat kan hij ook. Hij leidt het wereldkampioenschap."