De FIA heeft het protest van McLaren tegen de tijdstraf van Lando Norris tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten afgewezen. Dit betekent dat de straf van vijf seconden, opgelegd aan Norris voor het inhalen van Max Verstappen buiten de baan, blijft staan en Verstappen zijn derde plek in Austin behoudt.
Het incident vond plaats tijdens een spannende race, waarin Norris Verstappen probeerde in te halen in de laatste ronden, maar door de penalty verloor hij zijn potentiële podiumplaats. McLaren diende na de race een ‘right of review’ in, een officieel verzoek tot herziening van de straf. Volgens het team had Norris geen andere keuze dan buitenom in te halen, omdat Verstappen hem zou hebben afgedwongen naar de buitenkant van de baan.
Tijdstraf van Verstappen-concurrent Norris blijft staan
Echter, de FIA-oordeelde dat Verstappen zich op de apex van de bocht bevond en het recht op de racelijn had. Om de zaak verder in behandeling te nemen, had McLaren nieuw en ‘significant bewijs’ moeten leveren. Het aangeleverde materiaal was echter volgens de stewards onvoldoende en geen toevoeging aan wat eerder beoordeeld was. Hierdoor was een verdere hoorzitting overbodig en werd het verzoek afgewezen.
DOC 78 - Decision - McLaren Formula 1 Team Right of Review #USGP #F1 #FIA pic.twitter.com/9x7XCyRFHE
— FIA (@fia) October 26, 2024
In een videoconferentie, gehouden door de oorspronkelijke stewards van de race in Austin, werd het protest van McLaren behandeld. Deze stewards zijn niet dezelfde als die bij de Grand Prix van Mexico aanwezig zijn, waar dit weekend de Formule 1-coureurs opnieuw in actie komen. De beslissing betekent dat Verstappen zijn derde plaats in de GP van de Verenigde Staten behoudt en dat hij een voorsprong van 57 punten blijft houden op Norris in het wereldkampioenschap.
Lees ook: Tweede training draait voor Verstappen ook uit op mislukking: 'Verontrustend'
Mocht de straf van Norris zijn teruggedraaid, dan zou de achterstand van de Brit op Verstappen zijn verkleind tot 51 punten, wat de titelstrijd spannender had kunnen maken met nog vijf races te gaan. McLaren heeft inmiddels aangegeven zich bij de beslissing neer te leggen, maar benadrukt niet achter de argumentatie van de FIA te staan. De discussie rondom de tijdstraf heeft het spanningsveld tussen teams en de wedstrijdleiding opnieuw blootgelegd, waarbij McLaren kritiek levert op de manier waarop beslissingen soms in het voordeel van bepaalde coureurs lijken uit te pakken.